Fouga Team
Kerho Lentäjät Koneet Jäsenyys Galleria
Museolentokonekerho ry ja Fougan historiikki

Fouga Magister CM-170 konetyypin historia alkaa v-pyrstöisestä purjekoneesta, johon asennettiin 42 kg painava ja 80kp työntävä suihkuturbiini. Kone suoritti ensilentonsa 14.7.49 Ranskassa tyyppimerkinnällä CM8R-13. Turbiinin ja koneen kehittely jatkui siten, että 27.6.51 lensi ensimmäinen Fouga Magister CM-170 prototyyppi.

Suomen ilmavoimissa Fougat palvelivat tasan 30 vuotta ja konetyypillä koulutettiin n.1000 lentäjää. Fougia oli yhteensä 80 kpl, joista 18 ensimmäistä ostettiin Ranskasta ja 62 koottiin Suomessa Valmetin lentokonetehtaassa. Ensimmäiset Fougat laskeutuivat Poriin 19.12.1958. Ilmavoimien viimeinen lento lennettiin 19.12.1988.

Suomen Ilmavoimat luopui Fouga kalustostaan aluksi myymälä ne romutettavaksi ja lentäviksi ”warbird”-koneiksi USA:aan. 1987 huutokaupassa puolustusministeriö myi kotimaisille ostajille neljä Fougaa. Tällöin FM-37 siirtyi siviiliin ja Esa Passilan omistukseen. Kone sai siviilitunnuksen OH-FMA experimental kategoriassa ja oli ensimmäinen lentävä siviili fouga maassamme. Esan ilmoitettua Ilmailu-lehdessä 1995 aikeistaan luopua MikeAlfasta kokoontui 10 asiasta kiinnostunutta Oripäässä 26.11.95. Syksyisen koleassa ilmassa ihailimme kuinka hienosti Fouga osaa muuttaa kerosiinin meluksi, lämmöksi ja upeaksi tuoksuksi. Sivutuotteena toki syntyi hieman puhallustakin. Viiden harrastajan voimin päätettiin yrittää säilyttää MikeAlfa Suomessa ja lentokuntoisena. Organisatioksi syntyi Museolentokonekerho r.y. Ilmailuhallituksen hyväksymä tyyppikoulutus aloitettiin teoriaosalla 30.6.96 Finnairin simulattoriosastolla. Lentokoulutus suoritettiin kesällä 1996 Turussa. Osa jäsenistä oli lentänyt Fougalla jo varusmiesaikanaan mutta osalle kone oli uusi ja miellyttävä tuttavuus.

Vuoden 1998 loppuun mennessä Museolentokonekerhon jäsenmäärä oli kasvanut viidestä kahdeksaan ja kolmelle uudelle jäsenelle oli annettu CM 170 tyyppikoulutus vuoden 1996 kurssin jälkeen. Jäsenien Fouga kelpuutus uusitaan vuosittain tyyppitarkastuslennolla. Museolentokonekerho osti ja kunnosti 1997 Poriin hallitilat OH-FMA:lle ja runsaalle kalustolle. Kerho hankki Rovaniemeltä puretun FM-14 koneen ja rekallisen Fougan varaosia. Kerho on pyrkinyt keräämään vanhoihin koneisiin, etenkin Fougaan, liittyvää kirjallisuutta ja varaosia. Museolentokoneyhdistyksellä on toiminta-ajatuksena edistää ja ylläpitää vanhojen lentokoneiden harrastustoimintaa maassamme.

Lue Fouga Magisterin tyyppikoulutuksesta

Takaisin etusivulle